Lorem Ipsum VS content first




Zo nu en dan krijg je als designer de vraag vanuit de klant of je alvast een ontwerp wilt maken, omdat de content nog niet geschreven is. De neiging is dan groot in te stemmen en een ontwerp te maken en die op te vullen met een Lorem Ipsum (dummietekst). Verstandiger is echter aan klant uit te leggen dat dit niet de optimale manier van werken is.


Want waarom zou je starten met de lay-out, als de lezer de folder pakt of website bezoekt om meer informatie te vinden over de organisatie of het evenement? De klant heeft jou ingeschakeld te helpen het verhaal dat ze willen vertellen goed over te brengen op de doelgroep. Het design moet passen bij de content – en niet andersom. Als designer moet je dus goed kunnen observeren en begrijpend lezen. Maar natuurlijk moet je ook creatief zijn om het design juist te kunnen vormen om de (geleverde of zelf gecreëerde) content.


Wat is lorem ipsum?

Eigenlijk is Lorem Ipsum (ook wel Lipsum) niets anders dan een opvultekts. Een dummietekst die wordt gebruikt wanneer de content nog niet beschikbaar is, maar de designer niet kan wachten aan de slag te gaan. Lorem Ipsum wordt ook wel Latijn genoemd, maar dat is het niet! Het is een pseudo-latijn, het betekent namelijk helemaal niets en is enkel afgeleid van het Latijn.

Waar komt Lorem Ipsum vandaan?

De geschiedenis van Lorem Ipsum gaat een heel eind terug. Zo rond de zestiende eeuw zou een (onbekende) drukker de tekst in elkaar hebben gepuzzeld om verschillende fonts te kunnen laten zien in een catalogus.


Design in communicatie

Natuurlijk zal ik design niet helemaal wegcijferen, want het is een enorm belangrijk element in (visuele) communicatie. Je hebt vast wel eens een flyer gezien waar geen rekening gehouden is met witruimte en rust voor het oog, of waar de letters zo dicht op elkaar stonden dat je al op zag tegen het lezen van het artikel bij het aanzien ervan, of waar je het idee hebt dat het design gewoonweg niet klopt. Niet lekker ‘kijkt’. Een goed design valt meestal niet eens op. Wanneer een design slecht is, daarentegen, zie je dit meteen. Dat is dan ook meteen de bedoeling bij het maken van een design: zorg ervoor dat het ontwerp klopt.


Als designer kun je natuurlijk wel tips geven over hoeveel tekst het beste werkt op bijvoorbeeld een flyer. Echter, hier is het belangrijk in het achterhoofd te houden dat er voor het ene bedrijf gewoonweg meer woorden nodig zijn dan voor een ander bedrijf. Maar: ook met een geschat aantal woorden kun je nog niet aan de slag met het design. Het aantal woorden zegt namelijk niet altijd hoeveel ruimte een stuk tekst nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan titels van drie zinnen of juist drie woorden lang, ellenlange of korte alinea’s of bijvoorbeeld belangrijke quotes die wel of niet herhaald moeten worden.


Kortom: Altijd. Content. First.
67 keer bekeken

© 2020  |  Monster  |  Tel: 06 2888 7783  |  K.V.K. nr. 62793411  |  willemijn@notabene-communicatie.nl

  • Instagram
  • LinkedIn - grijze cirkel
  • Facebook - grijze cirkel