Animal Planet en het nieuwe logo



Animal Planet heeft sinds oktober 2018 hun oude, vreemde maar vertrouwde groene logo vervangen door een logo met een blauw olifantje. Onherkenbaar, strak en… blauw. Ik dacht eerst dat ze een grapje maakten, maar helaas. Mijn mening is duidelijk, echter nog niet genoeg onderbouwd, dus wat vindt het internet?


Voor we bij de uitgesproken en hopelijk inzicht gevende meningen komen, eerst even een stukje geschiedenis en evaluatie van het logo.



1996








2006








2008





2018







De olifant uit het logo van voor 2008 is dus weer terug, maar in een modern jasje en een heel andere kleur. De nieuwe stijl symboliseert een missie: “keeping the childhood joy and wonder of animals alive by bringing people up close in every way”. Het logo is ontworpen door de helden van Chermayeff & Geismar & Haviv.


Aamina van Think Design

Aamina (think design) schrijft over verschillende ‘bad to bad’ logo design’s waaronder Uber en Animal Planet. Zo schrijft ze dat olifanten niet springen, terwijl dat in het logo wel gebeurt. Maar een logo mag ook wel wat tot de verbeelding spreken, het hoeft niet allemaal realistisch te zijn, zo vind ik. Daarnaast maakt ze een goed punt: “blue being the rarest occurring color in nature”. Waarom kiezen voor een kleur die bijna niet voorkomt in de natuur?

“the elephant is leaping like a dog”

Athira van Brand the Change

Ook niet al te enthouisast over de rebranding is Athira (Brand the change). Ze was al niet enthousiast over de vorige rebranding (van 2008), maar nu slaan ze helemaal de plank mis, vindt ze. De olifant in het oude logo vond ze mooi, realistisch, “But now the elephant is like, kind of funky I must say.”. Ze schrijft ook over hoe ze vindt dat het logo niet goed werkt op een scherm. Het kinderachtige logo lijkt volgens haar af te steken tegen alle wildlife die wordt laten zien op het televisiekanaal.

“The wordmark seems dull, and it feels like a kid’s channel. “

Twitter

Daar waar de meeste mensen die niet bang zijn hun mening te geven zitten: Twitter. Ik ben daarom op zoek gegaan naar of er gepraat werd over het nieuwe logo van Animal PLanet - ik werd niet teleurgesteld.

New Logo...hate it. Change it to something better. If not, here's my disapproval. (@HexIndigo)
It’s ironic that their using a leaping elephant, considering elephants can’t jump at all. Kinda shows where the channel has gone in way of educating ppl. (@DatGreenMonstah)
Bad move. (@barrykiddphoto)

Vaak wordt de overeenkomst met het Peta logo genoemd. Ik kende het merk laat staan het logo niet, maar toen ik de afbeelding zag, was ik het ineens met ze eens. Hebben ze dit echt als voorbeeld genomen?




Gelukkig is niet iedereen negatief over het logo. Over de illustratie zijn ook wat positieve reacties te vinden. Ofja, semi-positief, dan:

“I've got to say I really like this new icon. The icon specifically. Not too sure about the lower case type or colour.” (@cfowlerdesign)
The old logo had too much going on. This one is really simple and I think explains animal planet really well. They made an elephant (animal), the curvature below (which I think shows the curvature of Earth) and the blue color (Earth is the blue planet). Really good icon imo! (@theidsingh)

Goed, de meningen zijn tot op zekere hoogte verdeeld. De vorm heeft veel weg van het Peta logo en heeft een vreemde kleur, maargoed, het heeft ook wel weer wat. “Joyful” komt er zeker in terug, maar wellicht iets te veel? Ik ben benieuwd hoe lang het dit keer duurt voor we gewend zijn aan het logo en niet anders meer willen.

22 keer bekeken

© 2020  |  Monster  |  Tel: 06 2888 7783  |  K.V.K. nr. 62793411  |  willemijn@notabene-communicatie.nl

  • Instagram
  • LinkedIn - grijze cirkel
  • Facebook - grijze cirkel